Gunstig een auto importeren, wie wil dat nou niet?
De kosten bij een auto importeren naar Nederland zijn variabel. Als u rekening houdt met de volgende factoren, dan betaalt u zo min mogelijk BPM.
Allereerst de leeftijd. Over meerdere periodes vindt er steeds opnieuw een procentuele vermindering plaats. Na 9,5 jaar is er 92% afgeschreven, maar de volledige afschrijving vindt pas plaats na 25 jaar. Dat betekent dat er in de eerste jaren ook géén lineaire afschrijving plaatsvindt!
Daarnaast is de CO₂-uitstoot van belang. We zien steeds vaker identieke voertuigen met verschillende uitstootwaarden. Dit heeft dan te maken met bouwjaar, software of herkomst van het voertuig (vooral buiten Europa gelden andere emissienormen). Dit is iets om rekening mee te houden als u hoge importkosten wil voorkomen.
Vanaf 2017 wordt de emissie nauwkeuriger gemeten door middel van een WLTP-testmethode (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures), dit vervangt de oudere NDEC (New European Driving Cycle). De WTLP-waarde moet worden gebruikt voor nieuwe en gebruikte voertuigen met een eerste toelating vanaf 1 juli 2020.
Bij oudere voertuigen (vóór 1 juli 2020) waar beide waardes bekend zijn, mag de voordeligste gebruikt worden. Deze meetwaarden staan vermeld in het Certificaat van Overeenstemming (CvO).
LET OP! BPM is geen BTW. Heeft u een (bijna) nieuwe auto gekocht in het buitenland, dan moet u naast de BPM ook nog 21% BTW betalen. Ook hiermee kunnen wij u helpen.
Wij bieden u nog meer voordeel
Wij kunnen de aangifte op verschillende manieren berekenen. De toegepaste methodes zijn: afschrijving met koerslijst, taxatierapporten of forfaitaire tabel. Daarnaast kan men ook een ouder BPM-tarief gebruiken. Wij vergelijken deze rekenmethodes en kiezen dan de voordeligste.
De BPM-tegenbewijsregeling (taxatierapport) is alleen bedoeld voor voertuigen met meer dan normale gebruiksschade. De belastingdienst voert steekproefsgewijs een hertaxatie uit. Bij fraude wordt een flinke boete/naheffing opgelegd.
Voor een taxatie kunnen wij een erkende (onafhankelijke) taxateur inschakelen. De kosten hiervoor bedragen ongeveer driehonderd euro. Met dit rapport kunnen wij uw auto importeren.
Wist u dat een volledig elektrische auto BPM vrij is?
Als u een elektrische auto naar Nederland wilt importeren, dan hoeft u daarover geen BPM te betalen. Mits het voertuig een CO₂-uitstoot heeft van 0 gram per kilometer (g/km). Wel moet u ook bij vrijgestelde voertuigen een aangifte indienen bij de belastingdienst.
Wilt u graag weten hoeveel u moet gaan betalen?
Via de Autoweek BPM calculator kunt u zelf een proefberekening maken. Of neem contact met ons op voor een gratis berekening.